Associatief leren

Leren van de hak op de tak

2015-07-14+11.40.25.jpg

Ik val maar met de deur in huis; leren is in mijn beleving geen lineair proces. Leren is associatief. De hele dag door verwerken we informatie en combineren dat weer op het juiste moment in wisselende contexten. Het levende bewijs is het leren bij DOE040. Een democratische school voor kinderen van 4 tot en met 21 jaar. Geen vast rooster, geen vaste lessen en we maken de regels samen.

De hele dag zie ik het leren gebeuren hier, leuk om het met jullie te delen. 

Als de kinderen binnen komen op school checken ze met een pasje in, in het registratiesysteem. Ontwikkeld door een van de oudere leerlingen. Je kunt inchecken en ook tussendoor aangeven dat je ‘even weg bent’. Op deze manier weten we wie in de school is, wie we missen en hoeveel uur kinderen op school zijn. Ook bij ontruiming handig om te zien wie er op dat moment in het gebouw is. Alle schoolgenoten hebben een eigen pasje. Wit met je naam erop die de kinderen het liefst zelf maken met de lettertang. Het bleek al vlug dat zo’n pasje snel verloren is en dan kost het borg voor een nieuwe.

Dus idee van een van de leerlingen; ‘we zetten een bakje neer zodat ik mijn pasje op school kan laten’. Heel slim, maar al die witte pasjes zoekt zo lastig dus gingen ze de pasjes versieren en dus personaliseren. Een verdeling met alfabet over meerdere bakjes was nog makkelijker en ik zie geregeld kinderen aan elkaar uitleggen hoe het werkt. Als een leerling zijn of haar kaartje in het verkeerde vakje zet wordt het concept alfabet nader toegelicht en kunnen ze zien aan de letters van hun naam in welk bakje je thuis hoort. En is dat dan op voor- of achternaam? Er zijn ook leerlingen die een variant verzinnen dat ze hun pasje er bovenuit laten steken, ze hun pasje onder de laptop leggen of een speciaal bakje in het kantoor hebben gezet waar alleen hun pasje in zit.

Ook de kleuters vinden het reuze interessant om zelf met hun eigen pasje in te checken. Ze weten feilloos hoe het werkt. Als je wilt weten of je vriendin al op school is kan je dat via het systeem zien, Je tikt gewoon even haar naam in.

Het is een kostelijk tafereel en ik zou het willen filmen en met jullie willen delen, ware daar niet de AVG.

Waar ik ook in de school ben, leerlingen zijn samen met elkaar de wereld aan het onderzoeken en aan het ontdekken. Soms met een volwassene maar vooral ook met elkaar. Door de mix van leeftijden in de school van 4 tot 73 jaar kom je met alle leeftijden en niveaus in aanraking. Daarbij heb je vaak taal nodig soms ook rekenen. Door het plezier en het ontbreken van stress gaat het leren sneller en is het elkaar helpen vanzelfsprekend.

Spelend en ontdekkend leren is een feest en leidt uiteindelijk tot meesterschap!

Previous
Previous

Een samen-sturend team

Next
Next

Hoogbegaafd, een zegen?